ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREEnergetyka w UE
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.





MATERIAŁY PROBLEMOWE

Transformacja energetyczna 2.0?
14.03.2018r. 13:34

Andrzej Ancygier ("Energetyka i Recykling", 3/2018)
Po ponad pięciu miesiącach od wyborów Niemcy stoją w końcu przed perspektywą utworzenia nowego rządu. Porozumienie koalicyjne zawiera wiele szczegółów dotyczących przyszłości niemieckiej transformacji energetycznej.
Jest to reakcja na wiele wyzwań stojących przed tą transformacją. Jeszcze w czasie negocjacji okazało się, że Niemcy nie będą w stanie osiągnąć celu redukcji emisji o 40% do roku 2020. Głównym powodem znacznie wolniejszego spadku emisji niż wcześniej zakładano jest ich wzrost w sektorze transportu. Z kolei może zaskakiwać, że pomimo wzrostu produkcji energii elektrycznej na eksport do rekordowego poziomu 60 TWh oraz większego krajowego zużycia energii elektrycznej emisje w sektorze elektroenergetycznym spadły w roku 2016 o prawie 4,6%. Wynika to przede wszystkim z zainstalowania dodatkowych 4,5 GW mocy w lądowych elektrowniach wiatrowych, 1,1 GW mocy w elektrowniach wiatrowych morskich oraz 2,2 GW mocy w elektrowniach słonecznych. W wyniku tego udział OZE w niemieckim miksie energetycznym wzrósł o ponad 4% - do 36,1%.

W wielu punktach Porozumienie Koalicyjne jest reakcją na te trendy. W przeciwieństwie do wcześniejszych pogłosek nie wspomina ono o rezygnacji z 40-procentowego celu redukcji emisji do roku 2020. Dodaje natomiast enigmatycznie, że różnica pomiędzy tym celem a rzeczywistymi emisjami w roku 2020 ma zostać zmniejszona tak bardzo, jak to tylko możliwe. Ma zostać również przyjęta ustawa (cel 2020 nie był wiążący legalnie), która zobowiązuje ten i kolejne rządy do redukcji emisji o 55% w roku 2030, jak zostało to przewidziane w Planie Klimatycznym 2050, przyjętym w listopadzie 2016 r. Oznaczałoby to możliwość zaskarżenia rządu przez prywatnych inwestorów, którzy ponieśli straty w wyniku niezrealizowania tego celu.

Dodatkowe aukcje i sprawa węgla

Znaczny spadek kosztów energii odnawialnych, które w aukcjach przeprowadzonych w 2017 roku osiągnęły poziom poniżej kosztów energii z elektrowni konwencjonalnych, umożliwił przyjęcie celu osiągnięcia 65% energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do końca przyszłej dekady. Wcześniej zakładano ten sam udział OZE dopiero w roku 2040. Pierwszym krokiem na drodze do realizacji tego celu będzie przeprowadzenie w latach 2019-2020 dodatkowych aukcji zarówno dla energii wiatrowej na lądzie i morzu, jak i dla fotowoltaiki. Koalicjanci zgodzili się również na wprowadzenie regulacji, które umożliwią lokalnym społecznościom udział w zyskach z projektów OZE realizowanych w ich pobliżu.

Porozumienie Koalicyjne odniosło się również do trwającej już kilka lat debaty na temat całkowitego odejścia od węgla. Udział węgla w niemieckim sektorze energetycznym w 2017 roku spadł po raz pierwszy poniżej 40% i wyniósł 37%. Jakkolwiek dokładna data nie padła, to przedstawiciele partii biorących udział w negocjacjach zgodzili się na powołanie komisji, która do końca obecnego roku ma zdecydować, jak stopniowo redukować i do kiedy całkowicie odejść od spalania węgla w sektorze elektroenergetycznym. Dodatkowo komisja ta ma przedstawić propozycje społecznej i gospodarczej transformacji regionów dotkniętych taką decyzją. Biorąc pod uwagę trend elektryfikacji transportu (w 2017 roku sprzedano w Niemczech 54 617 samochodów ładowanych elektrycznie), redukcja roli węgla i zwiększenie udziału OZE w energetyce ma również umożliwić szybszą redukcję emisji w tym sektorze.

Realistyczny cel?

Zwiększenie udziału OZE w energetyce z poziomu 36% do 65%, czyli o prawie 30%, na przełomie kolejnych 12 lat będzie istotnym wyzwaniem. W tym celu niezbędny będzie wzrost udziału OZE w niemieckim miksie energetycznym o co najmniej 2,4% rocznie. Jakkolwiek niemiecki system energetyczny radził sobie stosunkowo dobrze ze znacznym wzrostem roli energii odnawialnych, nie jest dla nikogo tajemnicą, że dalsze zwiększanie ilości energii z wiatru i słońca niesie za sobą wyzwanie wynikające ze zmiennych warunków pogodowych.

Jednym z głównych sposobów ich integracji jest rozwój sieci energetycznej. Już w 2009 roku niemiecki parlament przyjął ustawę, która zakładała rozbudowę w sumie 1800 kilometrów sieci wysokiego napięcia. Do końca trzeciego kwartału 2017 roku do użytku oddano zaledwie 23 km. Jednak ponad 1000 km uzyskało już pozwolenie na budowę, z czego 750 km zostało ukończonych, ale jeszcze nieoddanych do użytku. Szacuje się, że do końca 2020 roku 80% planowanych sieci zostanie ukończonych. Żeby ten proces przyspieszyć, porozumienie koalicyjne przewiduje wprowadzenie uproszczeń w uzyskiwaniu pozwoleń na rozbudowę sieci oraz zachęt dla optymalizacji ich użytkowania. To ostatnie oferuje możliwość przesyłu dodatkowej ilości energii bez konieczności budowy nowych połączeń, między innymi poprzez zastosowanie wysokotemperaturowych kabli, co umożliwiłoby podwojenie ilości energii, która może być przesyłana już istniejącymi połączeniami.

Nowe technologie

Kolejnym rozwiązaniem problemu rosnącej roli OZE jest magazynowanie energii elektrycznej. Do końca marca 2017 roku w Niemczech zainstalowano ponad 50 tysięcy przydomowych magazynów energii. Szacuje się, że do końca 2018 roku liczba ta się podwoi. Dodatkowo integracja sektorów ciepła i transportu ma docelowo pozwolić na magazynowanie energii elektrycznej w okresie krótkoterminowym. Na dłuższą metę duże nadzieje wiąże się z rozwojem technologii Power-to-Gas, czyli wykorzystywaniem taniej energii elektrycznej w okresie jej nadpodaży do produkcji wodoru, a następnie produkcji energii elektrycznej w momencie, kiedy zapotrzebowanie znacznie wzrośnie. Porozumienie Koalicyjne przewiduje znaczne zwiększenie środków na badania i rozwój nowych metod magazynowania energii oraz utworzenie w tym celu nowego instytutu badawczego w ramach sieci Fraunhofera. Biorąc pod uwagę rozwój elektromobilności, zgodzono się również na to, że w Niemczech powinna powstać fabryka baterii.

Potencjał dla integracji energii odnawialnych stanowi również bardziej elastyczne niż obecnie wykorzystywanie ponad 9300 biogazowni, które produkują prąd bez względu na zapotrzebowanie. Zwiększenie ich elastyczności poprzez zachętę do budowy zbiorników biogazu i zwiększenie mocy turbin generujących energię elektryczną mogłoby w znacznym stopniu przyczynić się do stabilizacji sieci.

Czas pokaże...

Czy nowe cele zawarte w Porozumieniu Koalicyjnym (o ile zostanie ono zaakceptowane przez członków SPD) nie podzielą losów 40-procentowego celu redukcji emisji do roku 2020? Przyszli koalicjanci starają się uniknąć takiego scenariusza poprzez deklarację, że w przeciwieństwie do powyższego celu, który był jedynie deklaracją, cele te będą prawnie wiążące. Nie brakuje jednak również krytyków, którzy zwracają uwagę na fakt, że Niemcy mają już sporo celów, ale brakuje szczegółowych instrumentów, które mogłyby pomóc w ich realizacji. Jednak sama zapowiedź realizacji dodatkowych aukcji już w najbliższych dwóch latach, a także powołanie specjalnego instytutu, który ma zająć się badaniami i rozwojem nowych możliwości magazynowania energii, jest sygnałem, który będzie miał wpływ na działania inwestorów prywatnych i publicznych.

Źródła

ACEA: Alternative fuel vehicle registrations: +35,1% in fourth quarter; +39,7% in 2017. 2018.

AG Energiebilanzen: Strommix. 2018.

Agora Energiewende & Sandbag: Die Energiewende im Stromsektor: Stand der Dinge 2017. 2018.

Bundesnetzagentur: Kennzahlen der Versorgungsunterbrechungen - Strom. 2017.

Bundesnetzagentur: Beendete Ausschreibungen 2017. 2018.

CDU, CSU & SPD: Ein neuer Aufbruch für Europa. Eine neue Dynamik für Deutschland. Ein neuer Zusammenhalt für unser Land. Koalitionsvertrag zwischen CDU, CSU und SPD. 2018.

Energypost: France can't meet its own power demand. 2017.

Umweltbundesamt: Klimabilanz 2016: Verkehr und kühle Witterung lassen Emissionen steigen. 2017.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE