ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREEnergetyka w UE
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.





SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Dyrektoriat Generalny ds. konkurencji w KE przedstawił swoje zastrzeżenia do propozycji ugody z Gazpromem
11.04.2018r. 05:59

Do posłów Parlamentu Europejskiego dotarły zastrzeżenia pisemne Dyrektoriatu Generalnego ds. konkurencji w KE (DG COMP) wobec propozycji ugody wysuniętej przez Gazprom w odpowiedzi na zarzuty nadużywania pozycji sformułowane przez Komisję - czytamy w BiznesAlert.pl.
Stało się to dokładnie kiedy Komisja Europejska próbuje zakończyć postępowanie antymonopolowe przed rozpoczęciem budowy Nord Stream 2. Nieoficjalnie można się dowiedzieć, że nie zdecyduje się na karę wobec Rosjan.

Dokumenty ujawniają szeroką paletę instrumentów, których Rosja używała by utrzymać kraje Europy Środkowej w gazowym uścisku. Potwierdzają również, że Komisja nie zdołała opracować środków, które mogłyby powstrzymać Gazprom przed dalszymi naruszeniami prawa antymonopolowego. Z drugiej strony przyspiesza procedury mające na celu wyczyszczenie pola przed budową Nord Stream 2.

Najściślej strzeżony dokument zawierający długą na 270 stron listę naruszeń prawa gazowego i antymonopolowego UE przez Gazprom był strzeżony przed opinią publiczną od 2015 roku. Na kilka tygodni przed oczekiwanym zakończeniem postępowania opinia publiczna poznała arkana szantażu gazowego Gazpromu wobec krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, który był stosowany w celu obrony monopolu na dostawy gazu. Nieuczciwe formuły cenowe, ograniczenia terytorialne, uwarunkowanie dostaw gazu od oddania kontroli nad infrastrukturą przesyłową - to jedynie fragmenty ponurego obrazu jaki wyłania się z komisyjnych zastrzeżeń.

Z dokumentów wynika, że mimo to Komisja nie zdołała przeciwstawić się praktykom Gazpromu naruszającym konkurencję. Zobowiązania zaakceptowane wspólnie przez Gazprom i Komisję Europejską w 2017 roku nie rozwiązują szeregu problemów przedstawionych w zastrzeżeniach pisemnych.
Na przykład, opcja zmiany punktów dostawy pozwala na swapy, ale tylko za zgodą Gazpromu. Nieuczciwe praktyki cenowe Gazpromu w ogóle nie znalazły odniesienia - zostawiono tę kwestię sądom arbitrażowym do rozstrzygnięcia w przyszłości. Możemy również dowiedzieć się, że Komisja zidentyfikowała nieuczciwe praktyki cenowe w państwach UE nieobjętych postępowaniem. To jednak zostało przemilczane w zastrzeżeniach pisemnych.

Komisja zdecydowała nie interweniować w zakresie kontroli Gazpromu nad Gazociągiem Jamalskim na odcinku polskim naruszającej zasady konkurencji ze względu na istniejącą umowę międzyrządową między Polską i Rosją. "Wygląda na to, że osiągnęliśmy kolejny poziom absurdu. Według Komisji umowa międzyrządowa między państwem członkowskim UE i państwem trzecim stoi wyżej w hierarchii niż traktaty unijne" - stwierdza brukselski urzędnik zaangażowany w postępowanie antymonopolowe.

Komisja w tym roku zdecydowała przyspieszyć postępowanie antymonopolowe. W zeszłym tygodniu Reuters doniósł, ze ma się ono zakończyć do końca kwietnia - przypomina BiznesAlert.pl.
BiznesAlert
Dołączone pliki: Do odczytu plików wymagany jest program Acrobat Reader.


DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE